Dzień św. Patryka w młodszych klasach – pomysł na lekcję kulturową

Chciałabym Wam dzisiaj zaproponować zajęcia języka angielskiego dla klas I-III na temat Dnia św. Patryka, którym już niedługo będą żyć wszyscy angliści (w końcu i my jesteśmy Irlandczykami!). Moja propozycja opiera się na pomyśle, który wykorzystałam w ubiegłym roku, ale nieco go ulepszyłam. Celem lekcji jest zapoznanie uczniów z tradycjami Dnia św. Patryka i typowym słownictwem. Materiały potrzebne do lekcji możecie pobrać na końcu tego artykułu. Lekcja zakłada ruch, poszukiwanie, rozwiązywanie zagadek, a to przecież dzieci bardzo lubią! W zależności od możliwości naszych klas możemy rozłożyć ten temat na dwie lekcje albo go zmodyfikować. Mam nadzieję, że znajdziecie tutaj inspirację dla siebie.

Lekcja wymaga przygotowania przez nas sali przed lekcją. W jakimś widocznym miejscu umieszczamy zielone ślady lepreuchana – ja to zrobiłam na tablicy (za pomocą magnesów przyklejonych od spodu), ale można też poukładać je gdzieś na podłodze. Wzór małych stópek możemy znaleźć na stronach z darmowymi clipartami, np. tutaj. Moje stópki wyglądały w ten sposób, choć nie pamiętam już, skąd wtedy miałam wzór, i były malutkie jak „prawdziwe” stópki leprechauna 😉

Można je wydrukować na zielonej kartce i zaoszczędzić nieco tuszu ? W całej sali chowamy również listy leprechauna w zielonych kopertach. Jeśli nie mamy zielonych kopert, możemy wziąć zwykłe białe i ozdobić je koniczynkami.

Dobrze, żeby dzieci zauważyły ślady podczas wchodzenia do sali. Po przywitaniu, głośno możemy zastanawiać się z nimi, kto mógł zostawić te ślady. W pobliżu dzieci z pewnością znajdą zieloną kopertę, którą tam zostawiliśmy, a przepraszam, zostawił ją leprechaun! W kopercie, oznaczonej numerem 1, znajdujemy list, który głośno czytamy całej klasie (albo prosimy o odczytanie, jeśli ktoś dobrze sobie z tym poradzi).

Następnie w atlasie albo na tablicy interaktywnej (to zależy od naszych możliwości) szukamy Irlandii, pokazujemy też, gdzie leży nasz kraj i jak daleko jesteśmy od kraju leprechauna. Następnie pokażmy w albumie albo przez Google Images kilka zdjęć przedstawiających krajobrazy Irlandii. Zapytajmy dzieci, jaki kolor najczęściej pojawia się na zdjęciach? Z pewnością trafnie odpowiedzą, że jest to zielony.

Poszukajmy teraz drugiej koperty. Po przeczytaniu listu wspólnie spróbujmy ustalić, co ma na sobie leprechaun: możemy pokazać obrazek ze skrzatem na tablicy multimedialnej, aby wszyscy wyraźnie go widzieli, a jeśli nie ma takiej możliwości, możemy wcześniej przygotować wydrukowany obrazek i powiesić go na tablicy.

Starajmy się zwrócić uwagę na wszystkie szczegóły (a green hat, a green jacket, a brown belt, brown shoes, socks, a white shirt, a green vest, a bow tie), a następnie zapytajmy kilka osób, jak one są ubrane. Zwracajmy uwagę, żeby dzieci odpowiadały całymi zdaniami.

Czas na kolejną kopertę – tym razem dzieci mają do rozwiązania rebus. Jeśli to konieczne, pomóżmy. Klasa 3 albo 2 poradzi sobie, ale 1 może nie znać zapisu słowa „cow”. Jeśli dzieci nie znają słowa „rainbow”, udajmy, że też go nie znamy ? i… poszukajmy czwartej koperty.

Czwarty list od leprechauna wyjaśni zagadkę słowa „rainbow” – jeśli trzeba, pokażmy tęczę w powiększeniu na tablicy, aby wszyscy widzieli wyraźnie, jakie są kolory tęczy. Wymieńmy je 2 razy – od zewnętrznej strony, a potem od wewnętrznej, a następnie wskazujmy pojedyncze kolory, aby dzieci je nazywały. Następnie rozglądamy się za 5 kopertą…

To zadanie oglądamy na Youtube – możemy wykorzystać któryś z poniższych filmików: może ten, albo ten, ten też jest w porządku. A może ktoś znajdzie jeszcze inny, lepszy? 🙂

Jeśli nie mamy możliwości obejrzenia historii św. Patryka, opowiedzmy dzieciom krótko o tej postaci po polsku – na koniec upewnijmy się, że zapamiętały, kiedy jest obchodzony Dzień św. Patryka.

Kolejna, szósta koperta, odniesie nas znowu do Youtube:

Jest wiele filmików, pokazujących, jak świat obchodzi dzień 17 marca, ja lubię ten i ten, zobaczcie i wyobraźcie sobie to WOW na twarzach Waszych uczniów 😀

W ostatniej kopercie mamy za zadanie nauczyć się piosenki o leprechaunie. Na Youtube jest mnóstwo zabawnych piosenek. Ja proponuję jedną z poniższych, ale może znajdziecie coś odpowiedniejszego dla Waszej klasy? Pamiętajcie, żeby najpierw poćwiczyć z dziećmi zwroty, które pojawią się w piosence (np. bow). Pokazujmy i śpiewajmy z nimi ?

Na koniec jeszcze jedno zadanie – możemy je też potraktować jako polecenie leprechauna, albo po prostu zadanie od nas. Mówimy dzieciom, że leprechaun zostawił dla nich jeszcze jedną rzecz – mały skarb. A wiadomo, w czym leprechaun trzyma swój skarb… no to szukamy! Może to być mały kociołek, ewentualnie jakiś nieduży garnek – możemy w nim mieć złote czekoladowe pieniążki dla dzieci oraz… puzzle z koniczynkami.

Każde dziecko losuje dla siebie jedną część układanki. Wyjaśniamy, że zadaniem będzie znaleźć w klasie osobę, która ma taką samą koniczynkę. Kiedy dzieci dobiorą się w pary, z pewnością zauważą, że ich połączone puzzle tworzą wyrazy. Rozdajemy po jednej kartce każdej parze i wyjaśniamy, że dzieci mają wspólnie narysować rzecz, która jest zapisana na ich puzzlu oraz przepisać wyraz. Możemy im dać na to określoną ilość czasu i na tablicy włączyć minutnik online (w ten sposób się zmobilizują). Z ich prac może powstać gazetka o Dniu św. Patryka albo słownik obrazkowy – dorabiamy tylko dziurki i związujemy. Taki klasowy słownik będzie pięknie się prezentował na wystawce w sali, a dzieci z pewnością będą po niego sięgać, przeglądać i… utrwalać wyrazy.

Na koniec koniecznie pochwalmy dzieci za ich pracę na lekcji! A potem pogratulujmy sobie przeprowadzenia ciekawej lekcji kulturowej! A co! 😀

Listy leprechauna możecie pobrać tutaj, dodam jeszcze, że korzystałam z darmowych clipartów na Clipart-Library. Z kolei puzzle znajdziecie w tym miejscu.

Happy St. Patrick’s Day!

9 komentarzy