Zabawa ruchowa z czasownikami

Chciałabym zaproponować zabawę dla czwarto- lub piątoklasistów. U mnie posłużyła w klasach piątych jako przypomnienie wiadomości z ubiegłego roku. Zabawa dotyczy czasownika i jego odmiany.

Potrzebne będą do niej wydrukowane paski z czasownikami oraz sześć kubeczków. Czasowniki można pobrać w wersji do edytowania tutaj albo w pdf tutaj. Drukujemy strony 1-6 na kolorowych kartkach (każda kartka w innym kolorze). Warto je potem zalaminować, żeby wystarczyły nam na dłużej. Poza tym można je też wykorzystać do innych działań na czasowniku. Drukujemy też strony 7-9. Po wycięciu przyczepiamy formy gramatyczne na kubkach (np. plasteliną). Dzielimy dzieci na 6 grup i każdej grupie wręczamy 6 czasowników w tym samym kolorze. Kubki umieszczamy w sali lekcyjnej w różnych miejscach (mniej lub bardziej widocznych). Zadaniem każdej grupy jest określić formę gramatyczną czasownika i umieścić go we właściwym kubku.

Moi piątoklasiści mieli z tym dużo zabawy, biegali po sali i dyskutowali między sobą, gdzie umieścić czasowniki. Przypomnieli sobie osoby, czasy i liczby czasownika. Kiedy wszystkie grupy ukończyły zadanie, zebraliśmy wszystkie kubki i sprawdzaliśmy po kolei, czy wszystkie czasowniki pasują. Jeśli któryś czasownik znalazł się w niewłaściwym kubku, dana grupa musiała jeszcze raz wskazać właściwy  kubeczek.

Zadanie bardzo się podobało i było miłą rozgrzewką przed kolejnymi tematami na temat czasowników 😊

Add a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *