Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego

Zebrałam moje pomysły z ostatnich lat na obchody MDJO – może komuś się przydadzą? Ja już nieraz się przekonałam, że dla samej siebie warto pisać bloga, żeby mieć wszystko w jednym miejscu, stąd pomysł na poniższy tekst.

Zacznijmy od zamierzchłych czasów, tych przed pandemią… 🙂 Też Wam się wydaje, jak dawno temu to było…? Ja często mam takie wrażenie… Z ówczesną klasą siódmą zorganizowaliśmy zabawy językowe dla wszystkich uczniów w formie stacji dydaktycznych – dzieciaki mogły podchodzić na przerwie do dowolnego stanowiska i wykonać zadanie. Były scrabble, ortograficzne mandale, ortograficzne kaboom, malowanie wyrazów farbami, trimino z przypadkami rzeczownika, a ponadto w całej szkole w różnych miejscach po ukrywaliśmy wyrazy z trudnościami ortograficznymi, które należało znaleźć i zapisać na specjalnej kartce. Uczniowie wykonali również okładki swoich ulubionych książek i plakaty z ulubionymi polskimi słowami. Ćwiczyliśmy też dykcję i graliśmy w gry językowe na tablicy interaktywnej. Towarzyszyły nam sketchnotki ortograficzne.

Na szkolnym FB znalazł się filmik, podsumowujący nasze działania, który można obejrzeć tutaj. Narysowałam też wtedy poniższy obrazek z wyrazami do odrywania 🙂

W ubiegłym roku, kiedy uczyliśmy się zdalnie, zaproponowałam moim uczniom, aby wybrali dla siebie dowolne zadanie – tak, żeby wykonali je z przyjemnością, a nie myślą, że „zaś pani coś wymyśliła…” 😉

Z prac uczniów znów powstała prezentacja, która znalazła się na szkolnym FB – o tutaj.

Na zdalnych lekcjach wykonaliśmy szereg zadań językowych, które umieściłam dla uczniów na poniższej prezentacji – do wyboru, do koloru… (dosłownie!). Starałam się wymyślić takie aktywności, żeby ich zaangażować ? Są lektury, jest gramatyka, frazeologia, ortografia, są łamańce językowe, SMS-y, kod QR, jest trochę gimnastyki, czytanie w lusterku, chmura wyrazowa, a nawet humor zeszytów szkolnych i reklama żelków ? Miało być aktywnie, wesoło, i po prostu pozytywnie ?

W tym roku wprawdzie będziemy obchodzić ten dzień z co najmniej tygodniowym poślizgiem, ze względu na ferie, ale to przecież nie sprawia nam problemu 🙂 Znów w Genially umieściłam kilka pomysłów na zadania do wykonania na lekcjach. Znalazło się tutaj memory z częściami mowy w Learning Apps, dopasowywanie „ą”, „ę”, „om” i „em” w Wordwall, odgadywanie lektur na podstawie ikonek (można przeprowadzić to zadanie w formie konkursu, poprosić też o podanie autorów) oraz napisanie ogłoszenia. Dodałam też filmik z mojego ulubionego kanału na YT „Mówiąc Inaczej” o najczęściej popełnianych błędach językowych. Zadania kryją się pod kodami QR, ale można po prostu w nie kliknąć (np. na tablicy interaktywnej) i też otworzymy stronkę z zadaniem. Dodam jeszcze, że zadanie z lekturami zrobiłam pod kątem moich siódmoklasistów – są tam lektury z klas 4-6 i kilka z 7-8 (te, które już znają).

Wszystkie prezentacje Genially są w wersji „reusable” – można je dowolnie modyfikować. Co myślicie o takich pomysłach? I jakie są Wasze pomysły? Może wykorzystacie któryś z powyższych? Dajcie znać w komentarzu 🙂

PS. Ogrom pomysłów na MDJO znajdziecie też na tej Facebookowej grupie – co roku szukajcie nowej! 🙂