Mocium panie, grać! Gra planszowa na motywach „Zemsty” A. Fredry

Tuż przed pandemią obkupiłam się w księgarni Gdańskiego Wydawnictwa Oświatowego w planszówki do lektur. No i niestety, musiały poczekać na lepsze czasy… Wreszcie powoli zdmuchuję z nich kurz, bo możemy pograć w klasie na żywo, a nie przed ekranem. Już kiedyś wykorzystaliśmy grę o „Opowieściach z Narnii” – pisałam o niej tutaj.

„Zemstę” z siódmoklasistami czytaliśmy i omawialiśmy w styczniu przed feriami w całości zdalnie. Miałam obawy, czy wszystko jest zrozumiałe i czy moi uczniowie na pewno rozumieją lekturę. Przypomniałam sobie o grze GWO „Spór o mur”, którą można zakupić na stronie wydawnictwa. W cieniutkiej książce znajdują się pytania, plansze, zasady oraz listy do Cześnika i Rejenta. W grę można grać w dwóch wariantach – ja wybrałam wariant II, według mnie łatwiejszy, przypominający zabawę w kółko i krzyżyk. W wariancie I na nieco innych zasadach należy burzyć cegły w murze, ale tak samo gracze odpowiadają przy tym na pytania.

Dzień wcześniej poprosiłam, aby uczniowie sami dobrali się w pary, w których będą grać przeciwko sobie (żeby nie tracić czasu na lekcji i dłużej pograć). W grze – jak w książce – rywalizują ze sobą Cześnik z Rejentem. Jedna para graczy to Cześnik, druga – Rejent. Uczniowie mogliby też grać indywidualnie, a nie w parach, ale wycinanie tylu pytań dla każdej pary było i tak bardzo czasochłonne… Dla każdej pary skopiowałam pytania na kartkach w innym kolorze – gdyby się wymieszały, miałabym trudność z ustaleniem, z którego kompletu pochodzą 😉 Pytania oczywiście zalaminowałam, żeby jeszcze kiedyś móc wykorzystać grę.

Plansza – jak widać na zdjęciu – przypomina mur. Uczniowie odpowiadają na pytanie, a jeśli zrobią to prawidłowo, mogą na murze zaznaczyć odpowiednią literkę (C – Cześnik, R – Rejent). Celem jest ułożenie 5 liter w jednej linii. Trzeba przy tym oczywiście przeszkadzać swojemu rywalowi 🙂

Pytanie czyta przeciwnik, bo na karcie znajduje się odpowiedź. Są to głównie pytania zamknięte, ale nie brakuje również otwartych, gdzie trzeba udzielić krótkich odpowiedzi np. dokończyć cytat.

Graliśmy przez całą lekcję – na jednej planszy zmieściło się kilka gier. Myślę, że zasady są bardzo łatwe, gra jest przyjemna i nieskomplikowana, a przy tym pozwala w przyjemny sposób utrwalić lekturę i sprawdzić znajomość treści. Jak najbardziej polecam 🙂