Co Minionki mają wspólnego z przyimkami? Wprowadzamy nową część mowy w klasie 4.

Są takie małe, czasem wszędzie ich pełno, zawsze tęsknią za swoim panem i trudno im żyć bez niego… Ich natura jest niezmienna 🙂 Taaak, mowa o Minionkach 🙂 Wykorzystałam ich cechy do wprowadzenia w czwartej klasie… przyimków!

Jak zapamiętać, które wyrazy są przyimkami? Jak w ogóle wyjaśnić czwartoklasistom nazwę „przyimek”? No bo dlaczego „przy imieniu”? Z pomocą przyszła Canva i prezentacja, w której umieściłam… imiona całej klasy czwartej 🙂 Do każdego imienia dorzuciłam… Minionka! Poprosiłam jednego ucznia, aby podszedł do tablicy suchościeralnej i zapisywał wyrazy, oznaczające położenie Minionków. Klasa bez problemu zrozumiała, o co chodzi i tablica szybko zapełniła się słowami „nad”, „pod”, „przed”, „obok”, „za”, „zza”, „na”, „nad”… Naprowadziłam dzieci, że nasze Minionki znajdują się przy imionach i wypisane na tablicy wyrazy to przyimki.

Zastanawialiśmy się, czy te wyrazy możemy odmieniać, spróbowaliśmy to nawet zrobić, ale okazało się, że nic z tego…! Natura przyimków, tak jak Minionków, od wieków jest niezmienna 🙂

Każdy Minionek potrzebuje swojego pana, a gdy jest sam, nie widzi sensu istnienia – czy z przyimkami jest podobnie? Oczywiście! Przyimki potrzebują jeszcze jednego wyrazu, same nie mają żadnego znaczenia. Z innymi częściami mowy przyimek tworzy wyrażenie przyimkowe. No i wiadomo – przyimki są malutkie tak, jak Minionki!

Pomysł się sprawdził, w zeszytach zrobiliśmy notatkę o przyimkach, a następnie każdy zapisał swoje imię wielkimi literami. Rozdałam dzieciom naklejki z Minionkami, które umieścili przy swoich imionach 🙂 Podczas gry interaktywnej w krety (Wordwall) nikt nie pomylił przyimków z innymi częściami mowy. Czwartoklasiści sami stwierdzili, że przecież wystarczy zapamiętać, że przyimek to taki gramatyczny Minionek 🙂

Prezentację w Canvie w wersji do edycji można znaleźć tutaj, zaś grę w Wordwall tutaj.