Karty Milowe, a właściwie M♥LOVE… 10 pomysłów na zajęcia językowe

Karty Milowe już pojawiły się kilka razy na naszym blogu (i pewnie pojawią się jeszcze nieraz). Są to karty rozwojowe dla dzieci, z którymi mogą pracować zarówno rodzice w domu, jak i nauczyciele w szkole – na każdym etapie edukacyjnym. W zestaw wchodzą 42 karty z pięknymi obrazkami, które można wykorzystać na każdych zajęciach i właściwie to my nie wyjmujemy ich z torebki 🙂 Więcej informacji można przeczytać o nich na stronie internetowej, na stronie na Facebooku albo otwartej grupie MILOWE inspiracje. Polecamy też udział w warsztatach, gdzie można zapoznać się z Milowymi i dowiedzieć się, jak je wykorzystywać w codziennej pracy.

W poniższym wpisie proponujemy 10 ćwiczeń językowych do wykorzystania z różnymi grupami wiekowymi. Wszystkie zostały przez nas wypróbowane. Można je oczywiście modyfikować i… wymyślać nowe! 🙂

1.Poćwiczmy funkcje językowe. Uczniowie losują funkcje językowe, np. giving instructions, apologizing, introducing, making request, giving advice, agreeing itp. Następnie dobierają do nich odpowiedni obrazek i układają minidialog, uwzględniając wylosowaną funkcję językową. Tutaj można pobrać listę przykładowych funkcji językowych lub sytuacji.

2. Nadal funkcje językowe! Przygotowujemy kilka krótkich dialogów (mogą to być gotowe dialogi z podręcznika), które uczniowie losują i następnie dobierają do nich odpowiedni obrazek. Uczniowie uzasadniają swój wybór.

3. Uczniowie indywidualnie lub w parach losują po 3 obrazki. Następnie przygotowują we wskazanym przez nas czasie (np. 3 minuty) krótką historyjkę w języku angielskim do wylosowanych obrazków. W kolejnej części zadania uczniowie wykonują chmurki-dymki z wypowiedziami osób biorących udział w historyjce. Jeśli na obrazkach brak osób, mogą to być dymki narratora. Przydatne są też tutaj samoprzylepne karteczki w kształcie dymków. Ten pomysł został również wykorzystany przeze mnie na lekcji języka polskiego, o czym możecie przeczytać tutaj.

4. Tryby warunkowe? Czemu nie? Rozkładamy karty na środku, aby uczniowie mieli do nich wygodny dostęp. W przypadku całej klasy możemy uczniów podzielić na mniejsze grupy i każdej grupie na początek wręczyć zestaw 10 wybranych kart (mogą co jakiś czas wymieniać się zestawami). Osoba, która zaczyna, wybiera dwie karty i układa z nimi zdanie warunkowe np. If I had a compass (obrazek z kompasem), I would go to the mountains (obrazek z górami). Następna osoba dobiera kolejny obrazek i układa swoje zdanie np. If I went to the mountains (odwołanie do poprzedniego obrazka), I would take the guitar (obrazek z instrumentem). Następny uczeń znowu odwołuje się do poprzedniego obrazka (choćby luźno, może być skojarzenie z dowolnym elementem obrazka) i dokłada kolejny, wybrany przez siebie obrazek np. If I took the guitar to the mountains, my bag would be heavy… itd. – tworzymy w ten sposób „węża”, który może popłynąć w przeróżnych kierunkach… 🙂 Uczniowie skupiają się na samej historyjce, a nie na poprawności gramatycznej i… mówią!

5. Wybieramy wszystkie karty, które przedstawiają osoby. W klasie czwartej jest to świetne do poćwiczenia sobie opisywania ubioru i konstrukcji „She’s wearing…” / „He’s wearing…”. Uczniowie wybierali jedną postać, opisywali ją, a reszta klasy miała za zadanie odgadnąć, która postać jest opisywana.

6. Ćwiczenia gramatyczne z czasami. Na tablicy wypisałam kilka przykładowych określeń czasów, które chciałam przećwiczyć. Każdy uczeń losował dla siebie jedną kartę, następnie miał ułożyć 3 różne zdania związane z kartą, wykorzystując przy tym również wybrane określenia z tablicy.

7. Karty Milowe na angielskim w przedszkolu? Jak najbardziej 🙂 Poznawaliśmy wyrazy, określające nasze uczucia: happy, sad, scared, surprised, angry, tired. Poprosiłam dzieci, żeby do każdego wyrazu określającego, jak się czujemy, dobrały odpowiednie obrazki. Od razu dodam, że przy tym ćwiczeniu należy powybierać te karty, na których są osoby. Przedszkolakom sprawia trudność połączenie np. gór z nazwą uczucia. Dużo lepiej radzą sobie z tymi kartami, gdzie jest jakaś osoba. Kiedy ktoś ma z tym problem, może pomóc grupa, albo możemy wymyślić historyjkę do karty, żeby pomóc dziecku.

8. Ćwiczenie, które nazwałam „odwróconym taboo”. Uczniowie otrzymują po jednej karcie (mogą je losować), następnie na karteczce samoprzylepnej wypisują po 3-5 słów (w zależności od grupy wiekowej), które kojarzą im się z obrazkiem – mogą to być (a wręcz powinny) baaardzo luźne skojarzenia. Następnie przyklejają karteczkę na kartę. Wszystkie karty trafiają odwrócone na ławkę, gdzie zostają wymieszane. Następnie uczniowie losują kartę i mają za zadanie ułożyć krótką ustną lub pisemną wypowiedź z wykorzystaniem podanych przez kolegę/koleżankę słówek.

9. Poćwiczmy czasowniki nieregularne z Kartami Milowymi! Drukujemy i wycinamy listę czasowników, które dzieci losują. Następnie dobierają odpowiedni obrazek (mogą wylosować więcej niż 1 czasownik – będzie trudniej) i układają zdania o obrazku, używając wylosowanych czasowników. Możemy się umówić, że układają zdania tylko w Past Simple (jeśli chcemy przećwiczyć drugą kolumnę) albo w Present Perfect (jeśli chcemy przećwiczyć trzecią kolumnę) albo mają wybrać sami odpowiedni czas lub zastosować oba czasy – wszystko zależy od tego, co chcemy powtórzyć z gramatyki. Dzieci mogą udzielić odpowiedzi ustnie lub pisemnie. Listę czasowników można pobrać od razu od nas tutaj.

10. Inna opcja na przećwiczenie czasowników nieregularnych z kartami Milowymi wymaga od nas nieco więcej pracy. Drukujemy listę czasowników i wycinamy je. Następnie za pomocą taśmy klejącej mocujemy czasownik z 2 lub 3 kolumny (w zależności od tego, co chcemy utrwalić) na odwrocie karty. Następnie rozkładamy karty obrazkami do góry. Dzieci losują bezokoliczniki i muszą odnaleźć do nich odpowiedni obrazek – następnie sprawdzić na odwrocie czy dobrze dopasowały.

Karty Milowe są ogromnym źródłem inspiracji i pomysłów! Przy każdym użyciu można odkryć w obrazkach coś nowego (a Wasi uczniowie odkryją na pewno i zaskoczą Was – oj, tak!). Polecamy gorąco 🙂