„Tajemnica celebryckiej wanny” – jak omawiamy z szóstoklasistami opowiadanie Rafała Kosika

Chociaż powieść „Felix, Net i Nika…” Rafała Kosika została usunięta z listy lektur, warto przybliżyć uczniom tego autora i jego twórczość. Postanowiłam sięgnąć po coś krótszego, bo wielu moich uczniów niestety zniechęcała objętość powieści (a szkoda, bo sama przeczytałam kilka części!), a mianowicie po „Tajemnicę celebryckiej wanny”, którą znalazłam w bezpłatnej wersji na stronie Legalna Kultura. Jest to opowiadanie o przygodach Amelii i Kuby, bohaterów innej serii książek Rafała Kosika.

Opowiadanie drukuję dla uczniów tak, aby każdy miał swój egzemplarz (najlepiej 2 strony na 1 kartce i dwustronnie). Przeczytanie całości zajmuje nam jedną lekcję. Przed lekturą pytam, czy uczniowie znają słowo „celebryta” – wspólnie je wyjaśniamy, podajemy przykłady celebrytów (to dobry moment, by poznać, kogo lubią nasi uczniowie i kto im imponuje). Następnie wyjaśniam, że zajmiemy się opowiadaniem, które w tytule ma… wannę należącą do pewnej celebrytki. Kolorowa okładka i obrazki też zachęcają do czytania 🙂

Na kolejnej lekcji dzielimy się wrażeniami i sprawdzamy, czy i jak dobrze znamy bohaterów opowiadania. Na tablicy losujemy kołem poszczególne postacie i wspólnie podajemy jak najwięcej informacji na ich temat, które zapamiętaliśmy. To zadanie pomaga dowiedzieć się, czy uczniowie przeczytali opowiadanie ze zrozumieniem.

Następnie porządkujemy treść, układając wspólnie plan wydarzeń w zeszycie. Kolejna lekcja to uzupełnienie informacji na karcie pracy, którą opracowałam dla moich uczniów:

Kartę pracy można pobrać jako plik pdf pod tym linkiem.

Kolejne dwie lekcje to praca nad projektem – uczniowie mogą pracować samodzielnie lub w parach. Zadanie polega na wykonaniu plakatu o syrenach, który będzie zawierać różne informacje: o legendzie o warszawskiej syrence, o syrenach mitologicznych, ale także o innych znaczeniach słowa „syrena” (pojawiły się więc sygnały dźwiękowe, a nawet samochody). Każdy prezentował swoją pracę przed całą klasą. Podczas pracy dzieci miały do dyspozycji słowniki i szkolne tablety. Powstały naprawdę ciekawe prace 🙂

Czy warto poświęcić kilka lekcji na opowiadanie Rafała Kosika? Zdecydowanie tak! Pracowaliśmy metodą projektu, głośno czytaliśmy, ułożyliśmy plan wydarzeń i wypełniliśmy kartę pracy, sprawdzając umiejętność czytania ze zrozumieniem. Chyba więcej niż jeden punkt podstawy programowej został zrealizowany 🙂

PS. Jeśli szukacie pomysłów na kreatywne lekcje języka polskiego, zapraszam Was również tutaj: www.sklep.rozwiazjezyk.pl