Edpuzzle: film na zajęciach języka angielskiego

Chciałabym powiedzieć dzisiaj kilka słów o narzędziu, które uwielbiam ? Jest to Edpuzzle, dzięki któremu możemy wykorzystać dowolny film do nauki języka. Po utworzeniu konta na stronie www.edpuzzle.com mamy możliwość korzystania z ogromnych zasobów dostępnych materiałów, a przede wszystkim – tworzenia naszych własnych! Możemy wrzucić na nasze konto wybrany film albo modyfikować te filmy, które są już dostępne na stronie. W trakcie oglądania film zatrzymuje się w wybranym przez nas momencie i uczniowie odpowiadają na pytanie, które wcześniej przygotowaliśmy.

Chciałam stworzyć film z zadaniami dla moich ósmoklasistów, aby choć trochę uprzyjemnić czas przygotowania do czekającego ich egzaminu. Potrzebowałam filmu krótkiego i przyjemnego, a najlepiej zabawnego. Na Facebookowej grupie dla nauczycieli języka angielskiego ktoś rzucił pomysł, że sprawdza się stary dobry serial… „Alf”! Sympatycznego kosmitę z planety Melmac, miłośnika kotów, znają chyba wszyscy w mniej więcej moim wieku 😉 Postanowiłam spróbować.

Fragmenty odcinków w języku angielskim znalazłam na Youtube – ściągnęłam je i złożyłam w całość w programie Windows Movie Maker, a następnie wrzuciłam na Edpuzzle. Nie są to idealnie te same odcinki, co w oryginale (brak krótkich fragmentów), ale w żadnym stopniu nie przeszkadza to w odbiorze.

Nasz film możemy wykorzystać na kilka sposobów, które pojawiają się tuż nad nim:

  1. Crop Video – ten przycisk pozwoli nam przyciąć film do odpowiedniej długości.
  2. Voiceover – ta opcja pozwala podłożyć głos do filmu (dobrym pomysłem byłby dubbing z uczniami – muszę kiedyś spróbować!).
  3. Audio Notes – dzięki temu narzędziu stworzymy wstęp do naszego filmu, w którym możemy udzielić uczniom ewentualnych wskazówek lub instrukcji.
  4. Quizzes – w tym miejscu tworzymy zadania dla uczniów. Ja skorzystałam właśnie z tej opcji. Zadania mogą być różne: otwarte lub wielokrotnego wyboru – zapisujemy je po prawej stronie. Pytania mogą też zawierać obrazki albo linki – tutaj decyzja należy do nas.

W sumie stworzyłam do tej pory zadania do trzech pierwszych odcinków „Alfa”, które mam zamiar wykorzystać jako zadanie domowe dla ósmoklasistów (#zadajęzsensem). Uczniowie mają możliwość utworzenia własnego konta na Edpuzzle i odpowiadania na stronie tuż pod każdym pytaniem, ale ponieważ z doświadczenia wiem, że niektórzy mogą mieć z tym problem, ponieważ nie chcą nigdzie zakładać kont, moi ósmoklasiści będą zapisywać odpowiedzi w zeszycie do języka angielskiego. Starałam się różnicować pytania – część z nich dotyczy wyjaśnienia słówek lub zwrotów, są zadania typu PRAWDA/FAŁSZ, są też pytania wielokrotnego wyboru. Mam nadzieję, że czas do ferii zleci dzięki temu choć trochę szybciej ?

Filmiki można wykorzystać również na lekcji, gdy uczniowie (oczami kota ze Shreka) proszą nas o luźną lekcję, albo kiedy mamy nagłe zastępstwo i brakuje nam pomysłu na lekcję. Siódmoklasiści też powinni sobie poradzić z tymi zadaniami. Każdy film trwa mniej więcej 20 minut, a jeśli dodamy do tego czas potrzebny na odpowiedzi, to całość zajmie akurat jedną lekcję. Pytania ponumerowałam, żeby łatwiej nam było później odnieść się do poszczególnych zadań podczas omówienia i sprawdzenia odpowiedzi.

Poniżej można wykorzystać moje pomysły albo je modyfikować dla swoich potrzeb po utworzeniu własnego konta (należy kliknąć w poniższe zdjęcia):

Odcinek 1 serialu „Alf”
Odcinek 2 serialu „Alf”
Odcinek 3 serialu „Alf”

Zapraszam do korzystania ?

Dodam jeszcze, że o Edpuzzle można też przeczytać w ostatnim numerze magazynu dla nauczycieli języka angielskiego „Get Creative”, gdzie Sylwia Grubiak z bloga www.angielski-one-to-one.blogspot.com szerzej opisuje potencjał wideo na zajęciach językowych:

Wiem, że na pewno nieraz skorzystam jeszcze z Edpuzzle, może stworzę pytania do następnych odcinków „Alfa” albo wykorzystam inny film (może coś mi podpowiedzą uczniowie…).

Życzę dobrej zabawy z Edpuzzle! 😀