„Pan Tadeusz” – krótkie podsumowanie sporu o zamek i omówienie bohatera zbiorowego
Przez epopeję próbujemy przebrnąć już od kilku tygodni z moimi ósmoklasistami… Nie jest łatwo, ale powoli zbliżamy się do końca. Wspólnie przeczytaliśmy prawie całość (nie ukrywam – niektóre opisy pomijaliśmy), posiłkowaliśmy się kartami pracy Moniki Iwanowskiej z Nowej Ery i obrazkowymi streszczeniami Polonistki Youtuberki, które polecam gorąco! Omówiliśmy później obyczaje szlacheckie, dzieje Jacka Soplicy, rolę przyrody, historię Polski – podczas tych lekcji wykorzystałam materiały z e-booka „Lektura to przygoda” dla klas 7-8.
Powoli zbliżamy się do końca, a niestety, czas nas nieco goni. Bardzo mi zależało, żeby uporządkować z uczniami wiadomości o dziejach zamku Horeszków i o szlachcie jako bohaterze zbiorowym. Nie chciałam, aby lekcje były moim wykładem, z którego powstanie notatka, o której każdy pewnie zapomni… Dlatego przygotowałam dwie karty pracy z krótkimi zadaniami w Learning Apps i Wordwall. Zadania są ukryte pod kodami QR. Uczniowie otrzymali ode mnie karty pracy i na szkolnych tabletach rozwiązywali zadania i wykonywali notatkę. Wspólnie sprawdzaliśmy, odpowiadając na pozostałe pytania (te bez kodów QR). Karty pracy wydrukowałam w pomniejszeniu – obie zmieściły się na jednej kartce. Można je pobrać tutaj jako pdf.
![](https://rozwiazjezyk.pl/wp-content/uploads/2024/01/190c60a5-ab08-4557-b9d7-7bedf9ae3bb7-203x300.jpeg)
![](https://rozwiazjezyk.pl/wp-content/uploads/2024/01/7419346a-0d38-4352-bf2f-7696b7185efb-225x300.jpeg)
![](https://rozwiazjezyk.pl/wp-content/uploads/2024/01/f0552512-862c-4a32-ae4b-57194e85a1e2-225x300.jpeg)
![](https://rozwiazjezyk.pl/wp-content/uploads/2024/01/a06158db-e2d0-4998-91ed-70ed3d743bdd-225x300.jpeg)
Na początku w Learning Apps ułożyliśmy dzieje zamku Horeszków:
Następnie ustaliliśmy argumenty dwóch stron sporu:
Ósmoklasiści bez problemu odpowiedzieli na pytanie o zajazd i to, że Gerwazy namówił Hrabiego do złamania prawa… Pamiętali też, że spór zakończyły zaręczyny Tadeusza i Zosi. Następnie przeczytaliśmy fragment księgi II i krótko opisaliśmy wygląd zamku.
Przyszedł czas na drugą część lekcji – tym razem o szlachcie. Na początku uporządkowaliśmy przedstawicieli szlachty:
Wymieniliśmy też wady i zalety szlachty, wyjaśniając przy okazji trudniejsze słowa takie jak „pieniactwo” i „warcholstwo”. Poprosiłam też, żeby uczniowie z treści lektury podali przykłady sytuacji uzasadniające poszczególne wady i zalety. Zapisaliśmy też na karcie pracy, że szlachta to bohater zbiorowy. Został nam jeszcze do zapisania wniosek – najpierw uzupełniliśmy go na tabletach, następnie przepisaliśmy:
Wykonanie wszystkich zadań zajęło nam dokładnie jedną godzinę lekcyjną. Uczniowie uporządkowali wiadomości, a ja przekonałam się, że pamiętają treść lektury 🙂