Śpiewamy Sanah – nie tylko poezję!

Kiedy zapowiedziałam, że pośpiewamy Sanah, ósmoklasiści westchnęli… Większość była przekonana, że usłyszą „Nic dwa razy” lub inny utwór poetycki w wykonaniu znanej solistki. Tymczasem na lekcji zaśpiewaliśmy piosenkę „Ale jazz” Sanah i Vito Bambino, która posłużyła nam do powtórzenia i utrwalenia informacji o rodzajach wyrazów ze względu na znaczenie, a także krótkiej dyskusji o zapożyczeniach i ich funkcji. Lekcję przeprowadziłam w klasie 8, ale myślę, że w 7 też się sprawdzi. Pracowaliśmy z poniższą kartą pracy, którą udostępniam do pobrania w formacie pdf tutaj.

Poniżej piosenka Sanah w serwisie Youtube:

W tekście piosenki znaleźliśmy:

epitety: „cappuccino niesłodzone”, „inny kolo”,
zdrobnienia: „kawka”,
ożywienia: „vibrato chciało dalej się wznieść”, „kawka towarzyszy”, „oczy błyszczą”,
zapożyczenia: „fit”, „cappuccino”, „happy end”, „vibrato”, „jazz”, „hardkorowo”, „na maksa”, „blues” (z języka angielskiego i języka włoskiego),
kolokwializmy: „kolo”, „dzban”, „insta”, „być fit”, „ale jazz”, „hardkorowo”,
wyrazy wieloznaczne: „dzban”, „chłód”, „luz”,
homonimy: „kolo” (potocznie kolega i serbski taniec), „kawka” (ptak i napój).

Znaleźliśmy też synonimy:
sznyt – elegancja, szyk, dobry smak, gust,
vibrato – głos, wibracja, drganie, natężenie dźwięku,
luz – beztroska, swoboda, naturalność,

…a także antonimy:
błyszczeć – matowieć, ciemnieć, blednąć, gasnąć,
hardkorowo – słabo, niewyraźnie, mizernie,
łagodnie – ostro, surowo, szorstko, niedelikatnie.

Porozmawialiśmy też krótko o tym, czy zapożyczenia są nam potrzebne, i jak możemy uzasadnić nagromadzenie tylu zapożyczeń w piosence?

Ostatnie zadanie na karcie pracy, ze znakami interpunkcyjnymi, zadałam – oczywiście dodatkowo – do domu. Czy ktoś je zrobi? Zobaczymy 🙂

Jak podoba Wam się taki pomysł? I czy widzicie w tej piosence jakieś inne ciekawe słowa? 🙂

Add a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *