Lektura na sznurku: układamy plan wydarzeń powieści „Lew, czarownica i stara szafa”

Pomysł rozwieszania planu wydarzeń na sznurku spodobał mi się już dawno temu, czytałam o nim na kilka blogach (na przykład u Polonistki w akcji), ale przyznam, że miałam wątpliwości co do skuteczności tej metody. No bo jak to? Dzieci bawią się w pranie czy pracują na lekcji? Postanowiłam spróbować. Poprosiłam dzieci na poprzedniej lekcji, aby przypomniały sobie kolejność zdarzeń w powieści. Wykorzystałam gotowy plan wydarzeń, składający się aż z 31 punktów, który znajduje się w scenariuszach wydawnictwa WSiP. Rozpisałam go na kartkach, a na przerwie przed lekcją powiesiłam w klasie sznurki.

Klasa pracowała w trzech 8-osobowych grupach. Ich zadaniem było ułożyć w odpowiedniej kolejności plan wydarzeń i rozwiesić go na sznurku za pomocą klamerek, a następnie oznaczyć flamastrem, które wydarzenia mają miejsce w świecie realistycznym, a które w świecie fantastycznym. Mieli na to 20 minut (jak się okazało, potrzebowali jeszcze 5 na sprawdzenie). Następnie czytaliśmy głośno poprawnie ułożony plan, a każda grupa sprawdzała i ewentualnie coś poprawiała. Kilka moich wniosków z tej lekcji:
– mimo że grupy były liczne, dzieci wspaniale ze sobą współpracowały i momentami zawzięcie dyskutowały,
– dzieci pracowały z tekstem – w książce szukały informacji, aby przypomnieć sobie kolejność zdarzeń,
– nikt nie miał problemu z oddzieleniem świata realistycznego i fantastycznego,
– zaangażowali się wszyscy poza 4 osobami, które nie przeczytały lektury,
– dzieci były w ruchu, nie nudziły się,
– z pewnością jeszcze wykorzystam ten pomysł ? .

Na zakończenie lekcji zapytałam, czy taka lekcja im się podobała i usłyszałam jednogłośne „tak!” ?

One Comment