Mocium panie, grać! Gra planszowa na motywach „Zemsty” A. Fredry
Tuż przed pandemią obkupiłam się w księgarni Gdańskiego Wydawnictwa Oświatowego w planszówki do lektur. No i niestety, musiały poczekać na lepsze czasy… Wreszcie powoli zdmuchuję z nich kurz, bo możemy pograć w klasie na żywo, a nie przed ekranem. Już kiedyś wykorzystaliśmy grę o „Opowieściach z Narnii” – pisałam o niej tutaj.
„Zemstę” z siódmoklasistami czytaliśmy i omawialiśmy w styczniu przed feriami w całości zdalnie. Miałam obawy, czy wszystko jest zrozumiałe i czy moi uczniowie na pewno rozumieją lekturę. Przypomniałam sobie o grze GWO „Spór o mur”, którą można zakupić na stronie wydawnictwa. W cieniutkiej książce znajdują się pytania, plansze, zasady oraz listy do Cześnika i Rejenta. W grę można grać w dwóch wariantach – ja wybrałam wariant II, według mnie łatwiejszy, przypominający zabawę w kółko i krzyżyk. W wariancie I na nieco innych zasadach należy burzyć cegły w murze, ale tak samo gracze odpowiadają przy tym na pytania.
Dzień wcześniej poprosiłam, aby uczniowie sami dobrali się w pary, w których będą grać przeciwko sobie (żeby nie tracić czasu na lekcji i dłużej pograć). W grze – jak w książce – rywalizują ze sobą Cześnik z Rejentem. Jedna para graczy to Cześnik, druga – Rejent. Uczniowie mogliby też grać indywidualnie, a nie w parach, ale wycinanie tylu pytań dla każdej pary było i tak bardzo czasochłonne… Dla każdej pary skopiowałam pytania na kartkach w innym kolorze – gdyby się wymieszały, miałabym trudność z ustaleniem, z którego kompletu pochodzą 😉 Pytania oczywiście zalaminowałam, żeby jeszcze kiedyś móc wykorzystać grę.
![](https://rozwiazjezyk.pl/wp-content/uploads/2022/03/IMG_20220301_131225-1024x766.jpg)
![](https://rozwiazjezyk.pl/wp-content/uploads/2022/03/IMG_20220228_210609_1-1-766x1024.jpg)
Plansza – jak widać na zdjęciu – przypomina mur. Uczniowie odpowiadają na pytanie, a jeśli zrobią to prawidłowo, mogą na murze zaznaczyć odpowiednią literkę (C – Cześnik, R – Rejent). Celem jest ułożenie 5 liter w jednej linii. Trzeba przy tym oczywiście przeszkadzać swojemu rywalowi 🙂
Pytanie czyta przeciwnik, bo na karcie znajduje się odpowiedź. Są to głównie pytania zamknięte, ale nie brakuje również otwartych, gdzie trzeba udzielić krótkich odpowiedzi np. dokończyć cytat.
![](https://rozwiazjezyk.pl/wp-content/uploads/2022/03/IMG_20220301_132149_1-766x1024.jpg)
![](https://rozwiazjezyk.pl/wp-content/uploads/2022/03/IMG_20220301_132106-766x1024.jpg)
![](https://rozwiazjezyk.pl/wp-content/uploads/2022/03/IMG_20220301_132053-766x1024.jpg)
![](https://rozwiazjezyk.pl/wp-content/uploads/2022/03/IMG_20220301_100949_1-766x1024.jpg)
![](https://rozwiazjezyk.pl/wp-content/uploads/2022/03/IMG_20220301_134617-1-1024x766.jpg)
Graliśmy przez całą lekcję – na jednej planszy zmieściło się kilka gier. Myślę, że zasady są bardzo łatwe, gra jest przyjemna i nieskomplikowana, a przy tym pozwala w przyjemny sposób utrwalić lekturę i sprawdzić znajomość treści. Jak najbardziej polecam 🙂