Zagadki ze składni z kodami QR

Z siódmoklasistami przeszliśmy przez składnię. Uff! Osobiście uwielbiam składnię, ale dla uczniów to nieraz czarna magia… Trudno też powiedzieć, do czego wykresy zdań kiedyś mogą się im przydać. Jednak daliśmy radę i przyszedł czas na podsumowanie. Postanowiłam wykorzystać kody QR i przygotować dla uczniów mały escape room.

Na początku uczniowie sami podzielili się na grupy. Każda grupa otrzymała ode mnie pierwsze polecenie oraz 5 wyrazów z kodami QR. Wyrazy układały się w zdanie: „Mała dziewczynka codziennie bawi się zabawkami”. Należało wykonać wykres oraz nazwać części zdania. Następnie odczytać kod QR dołączony do przydawki.

Kod QR przy przydawce skrywał informację, że należy udać się na korytarz i wykonać polecenie ukryte przy zdaniu złożonym podrzędnie przydawkowym. Na ścianie obok sali wisiała kartka z trzema zdaniami, wśród których jedno było właśnie przydawkowym:

Zdanie złożone podrzędnie przydawkowe kryło informację, że należy udać się do pani ze sklepiku po kolejne zdania i wskazać zdanie złożone współrzędnie wynikowe. Tutaj, na blogu, w dołączonych poniżej materiałach proponuję jednak wersję, gdzie kartkę zawiesimy na krześle nauczyciela, bo nie zawsze mamy przecież lekcję obok szkolnego sklepiku 🙂

Ostatnie zadanie polegało na samodzielnym ułożeniu zdania z imiesłowowym równoważnikiem zdania. Miało ono być o tym, jak uczniowie pracują i bawią się na lekcji.

Po wykonaniu wszystkich zadań każda grupa otrzymała w nagrodę małą słodkość 🙂 Niektórzy poradzili sobie z zadaniami dość szybko, w 15-20 minut, a inni pracowali ponad pół godziny. Dobrze jest sobie przygotować więc na taką lekcję dodatkowe zadania dla mocnych grup, aby się nie nudziły.

Tutaj zamieszczam link do szablonu w Canvie – można go dowolnie edytować dla siebie (konieczne jest konto w Canvie). Z kolei w tym miejscu możecie pobrać gotowy plik z materiałem w pdf. Kody QR wygenerowałam za pomocą strony: https://www.qrcode-monkey.com/. Wszystkie zdania, którymi posłużyłam się w zagadkach, pochodzą z książki „Gramatyka języka polskiego w ćwiczeniach. Kurs przygotowawczy dla kandydatów do szkół średnich” Zofii Czarnieckiej-Rodzik.

Jeśli podoba Wam się mój pomysł i zechcecie go wykorzystać, koniecznie dajcie znać w komentarzu! 🙂

2 komentarze