Kodujemy na angielskim – od lat 3 do 15 :)

Niedawno Martyna opowiedziała, jak wykorzystała swoją matę do kodowania od Learn How to Teach. Ja również zdążyłam wykorzystać moją, a ponieważ nie zawsze mam czas na bieżąco spisywać moje pomysły na blogu, dzisiaj w jednym wpisie opiszę kilka z nich. Oprócz maty potrzebne są kolorowe kubeczki, obrazki i… kody qr! Zaczniemy od najmłodszych, a skończymy na najstarszych uczniach szkoły podstawowej.

1. Układanie kolorów. Trzylatki kodują – to możliwe! Utrwaliliśmy kolory, segregując i układając kubki wg kolorów literek na macie. Poszczególne dzieciaczki słuchały moich poleceń (np. order three pink cups) – musiały wybrać odpowiedni kolor, policzyć kubki i ułożyć we właściwej linii na macie. Na widok pełnej kolorów maty buzie się pootwierały i było „łaaał” 🙂

2. Układanie drogi z kubków – wersja prostsza. W dwóch miejscach na macie układałam obrazki np. smutnego i wesołego chłopczyka (bo akurat powtarzaliśmy nazwy uczuć i emocji) i opowiadałam, że wesoły chłopczyk chce pocieszyć smutnego i go odwiedzić. Zadaniem dzieci było znaleźć jak najkrótszą drogę między nimi (ale nie na skos) i ułożyć ją z kubeczków tak, żeby w linii z niebieską literką znalazły się tylko niebieskie kubki, w linii z różową literką – tylko różowe kubeczki itd. Poradziły sobie z tym już 4-latki! Z kolei w pierwszej klasie wykorzystałam myszkę i obrazki z jedzeniem – myszka musi się szybko przemieszczać od jednego jedzonka do następnego i musimy jej budować drogę z kubeczków. W jednej klasie zapomniałam wziąć myszkę i powiedziałam dzieciom, że to ja jestem taka głodna i muszą mi znaleźć drogę między dwoma produktami. Bardzo ich to zmotywowało, żeby „nakarmić” panią! 🙂
Można w ten sposób wykorzystać tak naprawdę każde słownictwo.

3. Układanie drogi z kubków – wersja nieco trudniejsza. W klasie 3 zaczęliśmy słownictwo o domu – dzieci poznały je już właściwie w młodszych klasach, więc większość słówek utrwalamy. Na macie umieściłam słowa oznaczające pomieszczenia w domu – zadaniem dzieci było ułożyć drogę, prowadzącą od jednego pomieszczenia do drugiego (wg moich ustnych wskazówek), ale tak, żeby się one nie przecinały. Zasada układania kubków była ta sama – czerwone kubki w linii z czerwoną literką, niebieski kubki w linii z niebieską literką itd. Dzieci musiały nie tylko logicznie myśleć, układając kubeczki, ale także zrozumieć moje polecenie i rozpoznać wyrazy na macie.

4. Zakodowane wyrazy. W klasie 3 nie poprzestaliśmy na nazwach pomieszczeń, przeszliśmy do sprzętów domowych. Przygotowałam dla dzieci karty pracy, na których zakodowałam wyrazy i ułożyłam na macie w odpowiednich miejscach literki (wszystko wcześniej zaplanowałam, gdzie ma być która litera i na odwrocie każdej literki zanotowałam ołówkiem, na którym polu mam ją położyć – tak było sprawniej i szybciej, a jeśli ktoś niechcący przesunął którąś literkę, to można było łatwo sprawdzić jej właściwe położenie). Dla odmiany dwa wyrazy zostawiłam też dzieciom do samodzielnego zakodowania.

5. Kody QR i ćwiczenia czytania ze zrozumieniem i pisania. Klasa ósma nie jest gorsza i nawet oni mogą pobawić się z matą do kodowania 🙂 Ale kubeczki? Nie, dla nich musi być coś ekstra 🙂 Posłużyłam się kodami QR! Wykorzystałam 5 gotowych tekstów pozdrowień na pocztówki (przykładowych do egzaminu) i każdy z nich pocięłam na 4 fragmenty. Każdy fragment zakodowałam, posługując się generatorem kodów QR. Następnie ułożyłam je wszystkie na macie w różnych miejscach – było ich 20. Na odwrocie zanotowałam sobie ołówkiem, gdzie dany kod się znajduje (np. A2). Klasę podzieliłam na 5 grup i każdej z nich wręczyłam… polecenie egzaminacyjne do pocztówki. Zadaniem było odszukać 4 fragmenty pozdrowień, które pasowały do ich polecenia i ułożyć je we właściwej kolejności. Zadanie zaliczyły te grupy, które zapisały poprawny ciąg (np. A2 – H8 – G5 – 3D) fragmentów swojej pocztówki. Jeśli ktoś ma ochotę wypróbować to ćwiczenie, może w tym miejscu pobrać kody QR i polecenia (kolejność kodów do każdego polecenia – jak na pierwszej stronie). Można je wykorzystać na wiele sposobów również bez maty. W dalszej części lekcji każda grupa otrzymała ode mnie polecenie innej grupy i zadaniem było wspólnie napisać tekst.

Na naszym blogu to na pewno nie koniec pomysłów na zabawy z matą do kodowania. Mamy nadzieję, że dotychczasowe kogoś zainspirowały 🙂 Z kolei kubeczki – jak widać poniżej – przydają się do najróżniejszych zabaw!