Uczymy się sami i dajemy radę!

Bardzo bym chciała, żeby moi uczniowie uczyli się sami, żeby robili to chętnie podczas lekcji. Stąd wziął się pomysł na zupełnie samodzielne zadanie dla piątoklasistów. Celem lekcji było utrwalenie wiadomości o przypadkach, temacie i końcówce oraz obocznościach.

Na przerwie przed lekcją przygotowałam w sali matę do kodowania, na której ułożyłam w odpowiednich miejscach (wcześniej przeze mnie zaplanowanych) oznaczenia przypadków. Już wchodząc do klasy, piątoklasiści zastanawiali się, co będziemy robić 🙂

Każdy piątoklasista otrzymał ode mnie kartę pracy i… właściwie to mogłam śmiało iść na kawę 🙂 Od tego momentu moi uczniowie pracowali w 100% samodzielnie, pomagali sobie nawzajem, a ode mnie nikt nic nie chciał 🙂 Kartę pracy i oznaczenia na matę do kodowania (w wersji do edytowania) można pobrać tutaj.

Na początku należało rozwiązać krzyżówkę – podane hasła piątoklasiści odmieniali przez przypadki podane na macie do kodowania. Następnie główne hasło z krzyżówki odmieniali przez przypadki w zeszycie, zaznaczając temat i końcówkę. W krzyżówce zakolorowali też końcówki odmienionych wyrazów.

Krzyżówkę zrobiłam za pomocą generatora krzyżówek na stronie: https://progmar.net.pl/szkola/panel-nauczyciela/narzedzia/generator-krzyzowek.

Piątoklasiści poradzili sobie wspaniale, przed końcem lekcji tylko sprawdziliśmy odpowiedzi. Bardzo cieszyły mnie odpowiedzi na ostatnie pytanie, które dotyczyło samooceny, bo dzieci pisały: „zrobiłem wszystko sam”, „nie korzystałem z pomocy pani”, „zaangażowałem się”. Jestem z nich bardzo dumna 🙂