Genial.ly w klasach 4-8 na języku polskim – moje propozycje
Pisałam już o tym, jak wykorzystywałam prezentacje Genially z młodszymi uczniami na zajęciach języka angielskiego. Tym razem chciałabym opowiedzieć o prezentacjach dla starszych uczniów, bo z nimi inaczej pracowałam.
Prezentacje były nieocenione podczas zdalnych lekcji (pracowałam na platformach Zoom i Clickmeeting). Potrzebowałam obrazu, wizualizacji treści lekcji. Jeśli potrzebne były efekty dźwiękowe – również mieściły się w prezentacji. Jeśli potrzebny był film – proszę bardzo. Genial.ly mieści wszystko w jednym miejscu. Nie musiałam szukać w plikach i folderach, gdzie mam obraz do pokazania uczniom, a gdzie jakieś nagranie. Dzięki temu, że wszystko miałam w tej jednej pigułce, lekcja mogła przebiegać sprawniej. Korzystałam też czasem z prac moich koleżanek i kolegów z grup dla polonistów na Facebooku. Dziękuję im ogromnie za udostępnienie prac 🙂
Podczas prowadzenia zdalnych lekcji zawsze znalazł się uczeń, który nie mógł brać udziału w lekcji, albo ktoś, kto nie zdążył czegoś zanotować, albo ktoś, kogo w trakcie lekcji „wyrzuciło”. Dla nich od razu po zakończeniu lekcji przesyłałam prezentacje na Padlet. Wiem, że były osoby, które po prostu chciały do czegoś wrócić, sprawdzić coś, przypomnieć sobie.
Jedna z pierwszych lekcji wprowadzających w świat Stasia i Nel znalazła się w zasobach projektu lekcjewsieci.pl i pokazuje, że można całą lekcję zmieścić w tym jednym linku 🙂
Z kolei poniższe prezentacje – tym razem do lektury „Tajemniczy ogród” zawierają fragmenty lektury. Uczniowie na lekcjach zdalnych odczytywali wybrany tekst i wspólnie staraliśmy się go omówić i zanotować wnioski do zeszytu. Na ikonce z chorągiewką była karta pracy dla osób nieobecnych.
Kolejny sposób na pracę na lekcji zdalnej to zebranie w prezentacji zadań dla uczniów. Były to różne zadania utrwalające znajomość tekstu. Zadań z „Tajemniczego ogrodu” nie zdążyliśmy zrobić na jednej lekcji, ale wyjaśniłam uczniom, na czym polegają i mieli je dokończyć samodzielnie następnego dnia w ramach lekcji polskiego.
W poniższej prezentacji wykorzystałam pomysły Agnieszki Pietnoczki z Edukacji na tik toc.
Poniżej jedna z moich pierwszych prezentacji. Lekcję prowadziłam wtedy właściwie w formie wykładu (było to w drugim tygodniu zdalnego nauczania). Uczniowie odsłuchali wiersz, opowiedziałam im o Słowackim i wyjaśniałam treść, posiłkując się odnośnikami – wszystko po to, aby uczniowie samodzielnie mogli wykonać notatkę do lekcji. Zadałam kilka pytań, na które mieli odpowiedzieć w swoich notatkach (mogli je stworzyć w dowolnej formie: punktów, mapy myśli itp.). Odpowiedzi na wszystkie te pytania były zawarte w prezentacji. Dzieci nie musiały nigdzie szukać – ich zadaniem było poklikać po prezentacji i wyszukać potrzebne informacje.
Poniższe prezentacje przesyłałam uczniom, prosząc, by zapoznali się z nimi i wykonali notatki. Podawałam, co ma się znaleźć w notatce. Zadanie sprawdzało czytanie ze zrozumieniem i umiejętność odnajdywania wskazanych informacji w tekście.
Ogromnym udogodnieniem w Genial.ly jest opcja „reuse”. Kiedy publikujemy prezentację, możemy kliknąć „make it reusable”, tym samym pozwolimy innym użytkownikom skopiować naszą prezentację i edytować ją według własnych potrzeb. To przydatne kiedy np. czyjaś prezentacja zawiera zdjęcia uczniów i chcemy je zmienić na nasze zdjęcia 🙂
Prezentacje w Genial.ly wykonuje się bardzo przyjemnie. Początki mogą być trudne, ale kiedy już złapiemy bakcyla, to trudno porzucić ten sposób pracy 🙂 Niektórzy uważają, że Genial.ly uzależnia i myślę, że coś w tym jest 🙂 Zainteresowanych odsyłam do fantastycznej grupy Genially – oficjalna, polska grupa, którą prowadzą ambasadorki: Agnieszka Halicka, Justyna Zaryczańska i Magdalena Zaryczańska. Znajdziecie tam mnóstwo informacji, tutoriali i piękne prezentacje.
